Vecka 3 – Projektil

Den här veckan har jag fokuserat mestadels av min tid på att få projektilen till spelet att fungera korrekt, det är dock några saker som fortfarande måste poleras upp, den har just ingen riktig bild utan en temporär som syns på bilden längst ner. Projektilen skall ritas ut och skjutas iväg framför spelarens avatar när denne trycker på en knapp, just nu har vi satt det till musknapp ett.

När projektilen skjuts iväg så ska den gå i den bana mot den positionen som spelarens muspekare var på när skjutknappen trycktes på. Genom att ta musen x och y koordinater när knappen var nedtryckt så kunde då spelaren styra skottet eftersom projektilen hela tiden gick emot musens koordinater, vilket inte var tanken. Detta kunde lösas hyfsat enkelt genom att göra så att den bara tog koordinaterna en gång när man tryckte och sen skjuta iväg skottet mot den platsen. Det andra problemet som dök upp var att om spelaren tryckte på skjut knappen under tiden som skottet färdades så kunde man ändra riktning på skottet. Detta gick också att lösa genom att sätta en bool som blev true när skottet var iväg skjutet och skottet kunde endast skjutas iväg om bool var false, alltså ifall skottet inte var i luften. Så just nu fungerar skottet som vi vill att det skall men det finns säkert någon bugg som ligger och väntar på att bli upphittad.

Sen så ska spelaren endast kunna skjuta ett skott i taget och när skottet träffar skärmens kant eller ett annat objekt på skärmen såsom en fiende så deaktiveras skottet och ger spelaren chansen att skjuta iväg ett annat. Eftersom spelet är highscore baserat och att skottet inte går så snabbt så leder det till att spelaren kommer vara tvungen att sikta noggrant så att skottet inte missar fienderna, då det finns en chans att fienden redan har träffat spelaren eller flugit iväg och då missar spelaren även de poäng som skulle getts ut ifall det hade träffat.

Projektilen är spelarens enda vapen mot de faror som kommer komma under spelets gång. Genom att begränsa spelaren med att bara kunna skjuta en enda gång så läggs mycket fokus på att navigera sig förbi faror mer än att träffa dem med skottet. Så skottet är mer ett verktyg för att kunna samla in fler poäng medans navigationen mer är till för att kunna överleva dina fienders attacker.skott

One thought on “Vecka 3 – Projektil

  1. Väldigt intressant post om projektiler, har arbetat med exakt samma problem så jag kan se framför mig den koden som du antagligen också stirrat dig blind på en tidpunkt i arbetet, det är väldigt rakt på sak och beskriver vad du hade för problem med koden och vad som var fel på koden, men jag känner lite tomt i hur du själv kännde i och med processen att göra denna kod.

    Jag som läsare skulle jätte gärna höra hur du hade även upplevt SFML (då jag vet du är hyfsat ny till den) samt förutom det exakta problemet och det exakta lösningen vad som hände omkring detta och hur din process blev för att lösa problemet, för övrigt en jätte bra post som är tydlig och klar i vad som hände och hur du löste den men känns lite “industriel” då den känns väldigt klinisk ren från dina personliga intryck.

    Sen det som du också skriver en hel del i din blogg post, om man skulle skrivare detta till en läsare som är “utomstående” dvs. ej Game design så är det väldigt bra istället för “vi” så säger man de två eller tre andra personerna som också arbetade på detta för detta är din första post så jag vet inte vem “vi” är förens du berättar eller förmedlar det, för du har inte ens nämnt din grupp i bloggposten.

    ps. upptäckte just att du har inte ens sagt vem du är! förutom namn på bloggen!, tänk på hur de som inte vet allt som du vet ser posten så blir det kanon för det övriga innehållet i posten är toppen!. 😀

    Like

Leave a comment